Friday 30 December 2011

Masa Untuk Belajar

Apa yang harus dilakukan selepas memiliki sebuah kamera DSLR? Adakah pemilik kamera DSLR akan terus mahir menggunakannya tanpa perlu belajar? Bagaimana dan dengan siapa kita boleh belajar menggunakan kamera DSLR?

Sesiapa sahaja akan memikirkan soalan-soalan di atas sebaik sahaja membeli kamera DSLR. Kita pasti mahu menjadi pengguna kamera DSLR yang mahir. Adalah satu kerugian jika membeli kamera yang nilainya beribu ringgit tetapi tidak mahir menggunakannya. Kamera DSLR adalah sebuah kamera yang kompleks yang mempunyai pelbagai tetapan. Agak mustahil untuk kita mahir menggunakannya dengan belajar sendiri.

Kursus atau bengkel asas fotografi adalah cara terbaik untuk kita belajar mengenai asas fotografi dan teknik yang betul untuk menggunakan kamera DSLR. Selain daripada itu kita juga boleh belajar menerusi internet dan dengan membaca buku mengenai fotografi.

Saya tidak mempunyai ramai kawan yang mempunyai minat dalam fotografi sebaliknya isteri saya mempunyai ramai kawan yang terlibat di dalam bidang fotografi. Saya amat mengagumi salah seorang daripada mereka iaitu Ezad Hafidz yang juga dikenali sebagai Ejad Fotopoyo. Saya berhasrat untuk menjadikan beliau sebagai mentor dan guru. Perkara pertama yang disuruhnya adalah membaca blognya iaitu Journey to the Poyoland. Kini saya adalah salah seorang dari pengikut blog ini. Blog beliau memang bagus untuk sesiapa yang baru menjinakkan diri di dalam bidang fotografi dan saya mengesyorkan anda untuk menjadi pengikut blog ini. Pelbagai ilmu fotografi dapat kita pelajari di blog ini sama ada yang asas atau pertengahan dan advanced. Bahasa yang digunakan di dalam blog ini juga amat mudah untuk difahami. Bagi anda yang meminati fotografi sila lawati blog ini.

Husni
Foto Izzaim

4 comments: