Tuesday 13 December 2011

Diriku & Kamera (Bah. I)

Semasa saya kecil, kamera bukanlah satu benda yang penting dalam hidup saya. Seingat saya mungkin semasa saya berumur 11 atau 12 tahun kakak saya membeli kamera dan sejak itu barulah keluarga saya dapat mengambil gambar setelah sekian lama tidak mempunyai kamera. Pada zaman itu kamera bukanlah satu keperluan dan bukan juga kehendak yang mendesak. Harga kamera yang mahal dan kos yang agak tinggi untuk mencetak gambar mungkin faktor utama yang menyebabkan kami sekeluarga tidak merasa kami patut memiliki kamera. Tambah pula orang dulu-dulu malu untuk bergambar.

Berbeza dengan zaman sekarang kamera adalah antara gadjet yang penting dalam kehidupan kita seharian. Kemajuan teknologi juga memudahkan kita untuk mengambil gambar kerana boleh dikatakan setiap orang mempunyai telefon bimbit dan hampir semua telefon bimbit dilengkapi dengan kamera.

Saya pula seorang yang agak ketinggalan dalam memiliki gadjet yang terbaru, tambah pula semasa belajar dan sebelum mempunyai pekerjaan tetap. Saya mempunyai telefon bimbit yang dilengkapi dengan kamera hanya selepas berkahwin yang mana telefon bimbit itu adalah salah satu daripada barang hantaran perkahwinan saya.
Inilah telefon bimbit pertamaku yang mempunyai kamera. Hasil dari kamera Sony Ericsson Vivaz Pro ini biasanya memuaskan.



Saya sememangnya ingin sangat untuk memiliki kamera terutamanya DSLR tetapi disebabkan ada komitmen lain yang lebih penting, maka saya menangguhkan hasrat tersebut. Saya juga tidak terdesak untuk membeli kamera kerana saya selalu menggunakan kamera orang lain untuk mengambil gambar terutamanya kamera pink isteri saya.
Inilah kamera pink kesayangan milik isteri saya. Cantik bukan?

Minat terhadap kamera bermula semasa saya menjalani Latihan Industri di MASkargo. Saya dan kawan saya Abdul Jabbar ditempatkan di Bahagian Komunikasi Korporat yang selalu terlibat dengan pelbagai acara rasmi MASkargo dan kami selalu dapat menggunakan kamera yang agak canggih berjenama Sony. Sejak itu minat terhadap kamera semakin mendalam dan saya berazam untuk memiliki DSLR satu hari nanti.


Nota: 13.12.11 - cantik tarikh hari ini

Husni
Foto Izzaim

Bersambung...

4 comments:

  1. a smile was plastered over my face when i read this entry. sayu je. hehe. happy tgk u masa i temankan u bli dslr. u betul2 happy dpt ape yg u've been dreamin about. i hope u can go father with this enthusiasm. love n always support u!

    ReplyDelete
  2. kehkehkeh. pink camera tu, ur wife da jeling sebelah mata je sbb skang die lebih suke ngendeng kt hasben die tangkap gamba pkai camera besar. muahahaha

    ReplyDelete